Як і будь – яка штучна система метро, по суті, це - величезний механізм. «Інструкція користування», що звичайно додається до механізмів, є і в метрополітені, і пасажири можуть прочитати її в кожному вагоні. Щоб цей процес не був занадто нудним, я пропоную нагадати собі, що екстремальна ситуація може бути з будь-яким механізмом, коли ним користуються не по інструкції.
Найнебезпечніше порушувати її на ескалаторі. Якщо ви не тримаєтесь за поруччя, то при екстреному припиненні руху машини (а на вокзальних, наприклад, станціях чи ледве не - щопівгодини у людей щось падає чи розсипається) інерція руху ескалатора кине вас уперед. Валіза, яку ви не притримували або поставили на поруччя, посунеться вниз, збиваючи інших пасажирів та світильники. Швидкість руху того, хто біг вниз по ескалатору збільшиться в два – три рази. Неважко також здогадатися, що людина, що сидить на сходах, має всі шанси не тільки застрягти полами одягу в сходинках або гребінці в кінці ескалатора, але і впасти головою вниз.
Дуже часто чергові змушені користуватися ручкою гальма, коли у когось із пасажирів розсипався багаж, хтось розгубився та забарився при сходженні з ескалатора, якщо не підняв торбу на колесах і вона потрапила гумовим ободом під гребінку або її тонка опора застрягла в зазорі між сходами.
До речі, якщо ви щось впустили, рухаючись на ескалаторі, краще не намагайтеся лавірувати серед чужих ніг - все одно з цього нічого не вийде. Черговий зобов'язаний зупинити машину і ви спокійно зберете свої речі. А якщо допомога запізнюється, у екстремальній ситуації можна повернути ручку аварійного гальма на балюстраді ескалатора.
Окремо необхідно поговорити про дитячу безпеку. “Чудові сходи”- це багатотонний механізм, і саме з ним наодинці лишає свою дитину мати, доки розмовляє з подругою. Дитина торкається поруччя знизу і потрапляє під нього пальцем, взуття через ту ж цікавість затягується між сходами і фартухом балюстради, якщо при сходженні з ескалатора дитину не тримати за руку. Вона може заточитися і потрапити пальцями під гребінку. Бувають випадки, до речі, коли під гребінку потрапляють і нещасні лапи собаки...
Досвід надзвичайних ситуацій в метро показує, що, мабуть, єдиним рішенням на ескалаторі, що розігнався, було саме перескочити через балюстраду на сходи сусіднього ескалатору. До речі, без крайньої потреби не варто йти по сходах ескалатора, який не рухається, навіть якщо він не закритий. По ідеї конструкторів машина може служити і звичайними сходами. Але відомо вже чимало випадків, коли під вагою пасажирів ескалатор починав рухатися, а потім-некеровано розганятися.
На платформі екстремальні ситуації виникають також. Ніколи близько не підходьте до краю платформи: бо все це може трагічно закінчитися. Хтось на бігу може вас штовхнути, ви самі можете послизнутися, поїзд, що під'їжджає може зачепити вас дзеркалом... Навіть при посадці у вагон є ризик виявитися на рейках: юрба штовхає людину в простір між вагонами.
Що робити, якщо ви опинилися на рейках?
Насамперед, не пробуйте підтягуватися за край платформи: саме під нею йде 800-вольтна контактна рейка, і, хоча вона захищена кожухом, відчувати його ізоляцію ми б не радили. Якщо поїзд ще не в'їжджає на станцію, треба бігти до «голови» платформи (там, де зелене світло і годинник) - ви встигнете, тому що машиніст і так почне гальмувати. Якщо поїзд уже показався, залишається лягти між рейками - глибина лотка розрахована на те, щоб ходова частина вагонів не торкнулася лежачої людини.
Коли на ваших очах хтось упав між вагонами поїзда,який стоїть, ви встигнете подати знак машиністу - перед відправленням він дивиться в дзеркало заднього огляду. Кругові рухи рукою означають «стій». Негайно потрібно викликати будь-якого робітника метрополітену, і він прийме потрібні заходи, у тому числі і передасть команду відключити електропостачання.
Якщо ви з якоїсь причини опинилися в тунелі, від поїзда, який наближається, можна укритися в спеціальних нішах— пам'ятайте про них.
Запам’ятайте, що електропровідна рейка , може знаходитися зліва від двох інших (по ходу руху). Станції, як правило, розташовані достатньо одна від одної, і ви доберетеся до найближчої станції за 15-20 хвилин. Це варто мати на увазі, наприклад, якщо прибуває вода.
Якщо, вийшовши з вагона, ви раптом зрозуміли, що у від'їжджаючому поїзді залишилася ваша валіза (а то і дитина), у вас ще є час швидко виправити становище. Подивіться, у якому по рахунку вагоні це трапилося, і запам'ятайте маршрутний номер поїзда, він написаний на лобовому склі останнього вагона. Черговий по станції повідомить про подію диспетчеру, а той - машиністу та черговому по станції. До начальника станції треба звертатися у разі, якщо ви впустили щось на колію.
І до речі, якщо ви знайшли будь-чию валізу, коробку, торбу - не поспішайте перевіряти, що там всередині, краще зверніться до робітників метрополітену. На випадок, якщо у коробці знаходиться щось підозріле, кожна станція обладнана спеціальною кімнатою, де знахідка дочекається саперів...
Буває що у випадку аварії або технічних неполадок на лінії ваш поїзд стоїть деякий час в тунелі - насамперед зберігайте спокій і виконуйте всі розпорядження робітників метрополітену. На жаль, бували випадки, коли пасажири відмовлялися виходити з поїзда між станціями і йти далі пішки (побоюючись ураження струмом!). Якщо вагон стоїть довго і пасажири починають задихатися, непритомніти, певне, не варто шкодувати вікон - розбийте їх (наприклад, вогнегасником).
Правила користування метрополітеном лише одним рядком нагадують пасажирам про ввічливість і громадський порядок. Проте, як кожна штучна система, наше метро розраховано, загалом, на те, що пересічний громадянин не буде виходити за рамки правил поводження у громадських місцях. Це означає, що кинута на платформі бананова шкірка - потенційна трагедія, п'яний на ескалаторі - загроза відразу для декількох пасажирів. А варто притримувати за собою вхідні двері вестибюля, якщо людина, йде за вами, бо вона має усі шанси одержати типову міську травму - прямий удар у чоло.
Мимоволі дійдеш до висновку, що етикет - це перший засіб захисту один від одного мешканців тісного-тісного будинку, яким давно вже стала наша планета.
|