Обізнаний зі святковим календарем читач, очевидно, знає, що в кожному році є два однойменних празники. Це підтверджує й відоме прислів'я: «Щороку два Юр'ї і оба дурні: один голодний, а другий холодний». Перший, або весняний, Юрій збігається з пробудженням природи (6. V) і вважається одним з найшанованіших свят як покровитель хліборобства і скотарства. І є «зимовий Юрій», або Григорій Чудотворець, що припадає на останній день осені — 30 листопада. З ним, на відміну від травневого, не пов'язано якихось значущих обрядів. У одній з колядок, що дійшла до нас із дохристиянських часів, мовиться:
У ситого Дмитра труба із срібла,
У святого Юра — труба із тура.
Як затрубить святий Дмитро —
Та й покрив зимків усі гори біло.
Святий Юрій як затрубив, —
Усю кригу розбив і дерева розвив.
Спостережливий читач відзначить, що тут мовиться про двох Юріїв. Перший, у котрого «труба із тура», належить до «холодного», у давнину то був час, коли мисливці розпочинали свій сезон. Однією з найшляхетніших забав було полювання на турів. З огляду на великі розміри цих тварин, а отже й ущербну незахищеність їх та виняткову поживність м'яса, масове полювання призвело до того, що тури уже в середньовіччі були майже повністю винищені. Згадки про них залишилися тільки у фольклорних джерелах.
Але колядковий варіант про Юра, в котрого «труба із тура», дає всі підстави вважати, що цей святий у дохристиянську добу був, очевидно опікуном і наглядачем мисливців. Найповніше про це простежуємо в поліському регіоні, у давнину на Юрія тут відзначалося «свято вовків». Як ми знаємо, саме ці хижаки завдавали найбільше клопотів селянам — нападали на домашніх тварин, нерідко й на людину. Про це оповідають численні легенди, перекази, казки, бувальщини.
Під час експедиційних мандрівок на Поліссі мені пощастило записати кілька оригінальних способів відлову вовків. Усі вони пов'язані з «холодним Юрієм». Напередодні свята селяни на околицях поселень викопували глибокі круглі ями, вправляли посередині стовпа, а зверху на ньому прив'язували порося чи гуску. Верхній отвір ями прикривали дерев'яним кружком, який, коли на нього стати, перехилявся, і звір тут же падав у пастку. За ніч могло потрапити до неї кілька хижаків. Звідси й прислів'я: «І порося ціле, і вовк у ямі».
Крім того, були в ужитку й інші пристрої. Робили з колотого дерева круглу огорожу, в яку поміщали порося, а навколо ще одну. Між обома тинами мала бути невеличка відстань. У зовнішньому частоколі прилаштовували дверцята, які відчинялися лише всередині. Зачувши поживу, вовк заходив через отвір і, обійшовши довкіл, мимоволі прикривав хвіртку. Таким чином хижак потрапляв у пастку.
У народі вважали, що на «зимового» Юрія вовки вперше збираються в тічки і проводять свої шлюбні ігриська аж до Йордані (19. 1). У цей час вони особливо небезпечні. Тому селяни намагалися остерігатися зустрічі з хижими зграями. Легенду про один такни випадок я записав на Ровенщині.
Якось один гончар віз на ярмарок продавати свої вироби. Дорогою серед лісу його застала ніч. З усіх боків чулося тривожне виття вовків, котрі на Юрія відзначали своє свято. Щоб відігнати вовків, чоловік узяв глечика й погукав у нього різними голосами.
Тут же з'явилося кілька вовків.
— Чого ти нас кликав? — запитав найстарший звір.
—. Я вас не кликав,.— відповів гончар. — Я лишень звірів одганяв...
— Але ж ти не людським, а вовчим голосом кричав, оскалив зуби вовк. — Пішли з нами!
Путівникові нічого не лишалося, як підкоритися наказові.
Невдовзі він опинився серед лісу на великій галявині, де горіло багаття й побіля нього грілися вовки. Серед них був і чоловік з довгою бородою.
— А тепер розказуй, —звернувся до гончара старий, — навіщо ти кликав моїх братів?
Чоловік розповів йому все, як було. Тоді бородань мовив:
— Оскільки ти порушив наш спокій, то мусиш почастуватися вовчою їжею, щоб стати членом нашого товариства, — і, наклавши в миску конини, подав гончареві.
Путівник відмовився, посилаючись на те, що він не їсть конячого м'яса.
Старий знову нагадав:
— Але ти порушив наш спокій, мусиш те спокутувати. Коли ж відмовляєшся од нашого звичаю, то вовки з'їдять твого коня або тебе...
Чоловік, бачачи безвихідь, почав слізно проситися, що він бідний, має велику родину й маленьких діточок. Вовки порадились і вирішили одпустити мандрівника, але коняку таки загризли. При цьому наказали горопасі, щоб він оповістив людей, аби ті На холодного Юрія ніколи не турбували вовків, бо «то їхнє свято».
Не зайвим буде нагадати, що з Юрієм пов'язана досить відома в історії дія, яку зафіксувало прислів'я: «Ось тобі і Юр'їв день», у XV—XVIII століттях у межах Російської Імперії селянам дозволялося протягом двох (один до Юрія, а другий після нього) тижнів вільно переходити до нових землевласників. На Україні це побутувало лише на Чернігівщині. Згодом це право Катерина II (1783 рік) ліквідувала.
За народним календарем цим святом визначали погоду. «Який день на Юрія, — казали, — така й зима».
Василь СКУРАТІВСЬКИИ
|