Учитель - не той, хто вчить, а той у кого вчаться

Меню сайту
Категорії розділу
Бесіди з техніки безпеки [29] Звичаї та повір'я рідного краю [20]
Дивосвіт навколо нас [27] Загадки і таємниці [12]
Із книги мудростей [15]
Калькулятор
Головна » Статті » Звичаї та повір'я рідного краю

Зелена неділя літо починає

Ще далекі  наші предки-язичники, проживаючи в гармонії з природою, шанували буйну силу весняної зе­лені і в період найвищого її буяння — в кінці травня, на початку червня — відзнача­ли свято Зелені, прикрашали гілками дерев свій дім та обійстя — для достатку, на здоров'я. З прийняттям християнства свято Зелені почали відзначати разом зі святом Трійці (Бога-Отця, Бога-Сина і Святого Духа), або П’ятидесятниці. Згідно з Біблією, саме на 50-й день від Пасхи зійшов на апостолів Дух Святий і пішли вони по світу, проповідуючи заповіді Господні різними мовами.

Отже, завтра — Зелена нєділя, яку звуть ще Клечаною. За традицією, в суботу, напередодні свята, прикрашали гілками клена, липи, берези (клечанням) хати. Гілки чіпляли на стінах, над вікнами, дверима, під стріхою — вони мали оберігати входи в житло від недобрих сил. На воротах прикріплювали невеличку осичину — оберег від відьом, або забивали коло воріт осиковий кілок, що зберігався й після свят: він відлякував нечисть на випадок кольки в боці — тоді в бік злегка штрикали тим кілком, біль нібито вгамовувався. Зіллям струшували долівку в хаті. Лепеху (в народі її ще звуть татарка, явгір), м'яту, і те, що стояло в букетах на вікнах, — чебрець, любисток, полин (його запах мав відлякувати русалок) теж зберігали після свят, щоб скористатись, як болітиме голова, ноги,— тоді треба було митися відваром цих трав. Од пристріту й ляку ними підкурювались. На Зелену неділю ці трави святили в церкві, і отой свячений, пучок вважався особливо помічним.

Найбільш архаїчним обря­дом, що виконувався на Зе­лені свята й досі зберігся в окремих районах Рівненської області, в Білорусії, можна вважати водіння Куста. Мо­лоду дівчину, прикрашену зеленню й стрічками, з пісня­ми водив по селу гурт моло­ді. Куст — втілення, уособлення духу рослинності,  що дарує людям благо.

Поширеним на Україні був звичай встановлювати на ву­лицях села, за селом на вигоні дерево, прикрашене квіта­ми, стрічками, яке називало­ся віха, або явір. Воно було прообразом отого відомого всім народам світового дере­ва, що з'єднує три світи: не­бо, землю і світ підземний. Навколо такої віхи всі три дні свята юрмилася молодь, співаючи пісень, танцюючи.

За народними повір'ями, Зелені свята були тим особ­ливим часом, коли дозволя­лося ходити по землі русал­кам. Колись, у давнину, русалки були богинями струм­ків і рік, що насилали воло­гу на хлібні поля. З прийнят­тям християнства образ  їх трансформувався, і в пізніші часи з оповідей про русалок відомо, що це молоді дівчата, які втопились, або малі діти, що померли нехрещеними. В самих сорочках, з розпуще­ним волоссям, у вінках, тан­цюють вони по житу, співа­ючи своїх пісень. Тим-то весь тиждень від Трійці забороня­лася робота в полі. Русалки могли залоскотати до смерті того, хто порушував цю за­борону (особливо не подоба­лись русалкам зрадливі па­рубки). Не рекомендувалось також вибілювати полотно: русалки бігали по ньому, за­лишаючи незмивні сліди. Щоб вберегтися від біди при зустрічі з русалками, потрі­бно було носити з собою час­ник і полин: зачувши їх дух, вони втікали.

Наприкінці «русального» тижня (в четвер або в поне­ділок через тиждень від Трійці) русалкам потрібно було вертатися додому — в потой­бічний світ, їх з почестями проводжали із села. В обряді «проводів русалки» брали участь хлопці й дівчата. Ді­вчат (або одну дівчину), одя­гнених русалками (з розпу­щеним волоссям, у вінку), супроводжували за село з пі­снями:

Ідіте, русалочки, ідіте

Та нашого житечка не ломіте.

А вже  наше житечко

в колосочку,.

А вже наші дівочки

у віночку...

За селом «русалки» знімали вінки й кидали їх на по­ле — на добрий врожай.

В уявленнях про русалок значною мірою відбився культ померлих. Наші предки вша­новували своїх померлих ро­дичів, які, за їх уявленнями, після смерті жили в іншо­му світі, але могли вплива­ти на справи живих, допома­гаючи чи перешкоджаючи їм. Щоб заручитися підтрим­кою предків, їх згадували що­раз перед важливими робота­ми, зміною пори року, прино­сили їм їжу на кладовище, запрошували додому. В чет­вер після Трійці на «русал­чин великдень» на кладови­щах відбувались колективні поминальні трапези. Ті, у ко­го в сім'ї втопилася молода дівчина, або хтось недавно помер, виставляли в цей день на столі гостинець для них — пару варених яєць, хліби­ну, пироги, вивішували на ву­лиці одяг померлих. Субота перед Зеленою неділею була поминальним днем, в який згадували і тих, хто помер не своєю смертю: вішальни­ків, потопельників. По садах поминали малих дітей,' що вмерли до хрещення, там їх раніше й ховали.

Вшановуючи предків, їх пам'ять, живі мали дбати й про добрі стосунки одне з одним. Тому, за звичаєм, на Трійцю дівчата «кумалися», подруги плели вінки на бере­зі й цілувалися «через них», присягаючись одна одній си­лою дерева в довічній друж­бі. Як правило, коли дівчина виходила заміж, «покумлена» подруга ставала хрещеною матір'ю її дитини.

На Трійцю доспівували останніх веснянок.. Клечані свя­тки закінчували весну, почи­нали літо.

Галина БОНДАРЕНКО,

кандидат історичних наук.



 

Категорія: Звичаї та повір'я рідного краю | Додав: Lilia (17.04.2014)
Переглядів: 1113 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Погода
Пошук
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2025
Безкоштовний хостинг uCoz